Újabb online szolgáltatások
Bővül a www.magyarorszag.hu oldalon elérhető elektronikus szolgáltatások köre: már a lakcímváltozás bejelentése, az elveszett eSzemélyi igazolvány, a jogosítvány és az útlevél pótlása is intézhető személyes megjelenés nélkül, ezáltal a kormányablak felkeresése teljes mértékben kiváltható.
A lakóhelyet, a tartózkodási helyet és az ezeket érintő változásokat kizárólagos tulajdonosként, haszonélvezőként, illetve a szállásadó hozzájárulásával lehet online bejelenteni. Ha a bejelentés nem szállásadóként történik, a kérelemhez a lakás használatára vonatkozó jogosultság igazolására alkalmas nyilatkozatot, vagy okiratot, például bérleti szerződést kell csatolni. Csak érvényes, a központi címnyilvántartásban szereplő címet lehet bejelenteni.
Az eSzemélyi igazolvány – annak érvényességi idején belül, akár többször is – a korábbi okmánnyal csaknem megegyező adattartalommal pótolható. A pótlás évente egyszer, eltulajdonított okmány esetén és 18. életév alatt ingyenes.
Az elvesztett, ellopott igazolvány online pótlását azonban csak az kérheti, akinek az új típusú igazolványa nem tartalmaz tároló elemet (chipet), akinek a chip nem tartalmazza az ujjnyomatát, és aki korábban hozzájárult az ujjnyomata tárolásához a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban.
A korábbi okmányhoz rendelt funkciók és szolgáltatások – e-aláírás és időbélyegzés szolgáltatás, vészhelyzet esetén értesítendők telefonszáma – a pótlás után nem érhetők el automatikusan. Ezeknek a funkcióknak a visszaállítása csak személyes ügyintézéssel lehetséges. A vészhelyzet esetén értesítendő telefonszámok utólagos bejelentése viszont kártyaolvasó eszközzel elektronikusan is intézhető a www.magyarorszag.hu oldalon.
MTI